Stabelavløpning for ny postkano.

Hopen har, ukjent for de fleste, en kort, men stolt tradisjon for postkano. Den forrige postkanoen var en grønn kjøpekano, ikke helt i stil med oppgavene sine. For en slik oppgave trengs en kano som roper «POST!» Dermed ble det allerede i sommer satt i gang planer for bygging av en ny postkano. Og med ny snekkerbod  på plass i løpet av høsten, var det i januar klart for kanobygger Kåre å strekke kjølen.

IMG_9061Byggingen har gått jevnt og trutt, bare avbrutt av litt venting på at riktig type slipepapir og slikt skulle ankomme øya. En del banning og besvergelser har det vært underveis, men på vannet viser kanoen seg foreløpig å ikke la seg påvirke Les videre

Share

Båtsesongen er i gang.

Det er ikke mange dagene vi har igjen her nå før sommerbesetningen kommer for å avløse oss. Så dagene går med til rundvask, pakking og annen klargjøring av stasjonen. Men med det fine været vi har om dagen måtte vi nesten ta en pause fra alt arbeidet og ta en båttur. Kursen ble satt mot nordenden av øya, men Geir, Kenneth og Kåre om bord.

Underveis passerte vi mengder med breis som fløt rundt, mye mer enn normalt. Antagelig stammer isen fra Austfonna på Nordaustlandet. Derfra meldes det om høy kalvingsaktivitet de siste årene. En liten stopp ble det på Beisarstua for en kopp kaffe og litt mat. En liten fiks på pipa ble også utført for å sikre den bedre mot isbjørn.

Oppe på nordenden kom vi over et isbjørnhi. Antagelig bare ett midlertidig leie og ikke en fødestue. I hvert fall ble hiet behørig inspisert av turdeltagerne. Et par nysgjerrige hvalross hilste også på oss. På vei hjem plukket vi med oss litt is før vi satte av Geir ved Bjørnebo for overnatting der. Kenneth og Kåre dro så tilbake til stasjonen.

Dagen etterpå dro Ted og Kåre tilbake til Bjørnebo for å hente Geir. På vei tilbake til stasjonen oppstod det motorproblemer og det ble konstatert vann i bensinen. Og med de mengdene vann som det var spekulerer vi i om det var en «practical joke» fra forrige sommerbesetning. I hvert fall fikk Ted ordnet delvis opp, så vi kunne putre hjem med 6 hesteren.

Share

17. mai feiret med antagelig Norges korteste tog.

17. mai feires på Hopen også og i år ble det stablet på beina et kombinert tog og korps. Antagelig Norges korteste tog, særlig med tanke på at vi gikk 4 i bredden. Toget startet ved verkstedet og gikk i sterkt motvind til helipadden, for så å returnere til balkongen. Der holdt Ted Riise en tale til ettertanke.

DSC_8464

Kanskje Norges korteste 17. mai tog? Fra venstre: Ted Riise på lokk, Kenneth Saur på skarptromme/vaskebøtte, Kåre Holter Solhjell som fane- og flaggbærer og Geir Fossen på ukulele. Repertoaret bestod av usynkroniserte instrumentlignende lyder, akkompagnert av urytmisk slagverk. Et ekte ishavskorps med andre ord.

Etter toget ble det servert pølser og is, før dagens høydepunkt, Les videre

Share

Forsyninger på den kreative måten.

Som ivrige lesere av hopenmeteo.no, så har forsyningsituasjonen vært litt spesiell denne vinteren. Og trenden fortsetter, med økt hjerneaktivitet hos besetningen som resultat. Utfordringen denne gangen var igjen at båt var på vei, men helikopter var ikke å oppdrive. Samtidig har det nå i april endelig lagt seg is rundt øya, så å få i land forsyninger med lettbåt ville ikke være mulig. Dermed var det tid for å la kreativiteten flomme, for forsyninger ville vi gjerne har, nå som vi var i ferd med å komme tomme for både det ene og det andre. Særlig hundemat ville vi ha i land.

DSC_0774

Vi er ute på isen for å hilse på KV Svalbard. Foto: Kåre Holter Solhjell

Etter en prat med KV Svalbard, ble det luftet mulighet for å sette i land varene på vestsiden av øya, ved Johshytta og bære varene over. På grunn av vindretningen var det muligheter for at det kunne være fritt for is inn mot land. Ikke akkurat en ønskesituasjon, Les videre

Share