Julebaksten i boks

Etter avtale med påtroppende kokk, tok kokk Bjørn Ove på seg oppdraget med å bake til jul. Oppskrifter ble funnet fram og det ble satt igang produksjon av 10 sorter bakst på 2 dager. Noe tradisjonelt og noe nytt ble bakt og kokken sier seg fornøyd med resultatet.

Julebakst2013

Besetningen som skal være her i jula kan kose seg med (f.v.) risboller, silkekaker (sjakkruter). peppernøtter, kokosmakroner, brune pinner, fattigmann, smultringer og på det øverste fatet: sjokolade- og nøtteruter, sandnøtter og havremakroner.

Share

Stillhet

1. is 2013

I natt senket stillheten seg over stasjonen.
I nesten seks måneder har vi hørt på dønningene fra havet.
Nå har isen lagt seg og med den forsvant lyden av sjøen som slår mot land.
Så uvant var det at fler av oss våknet mye tidligere enn normalt.
Kokken ble tydeligvis så inspirert av «julefreden» at han hev seg rundt og begynte med baksten til jul.

Share

Værtjenestekrigen

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
”Brennpunkt nord” er en lettlest og interessant bok som forteller mye om 2. verdenskrig på Svalbard og Jan Mayen.
Selv om veldig mye dreier seg om værvarsling i nordområdene gir boken og en god oversikt over krigshistorien 1940-45 i denne delen av verden.
Det var jo nettopp behov for værmeldinger fra de arktiske områdene som var en av årsakene til at aktiviteten fra både alliert og tysk side øket etter 1941.
Særlig var tyskerne ivrige etter å få gode værmeldinger herfra.
Bl.a. ble stasjonen her på Hopen opprettet i 1943 som en følge av dette.

Noen spennende fakta om denne delen av krigshistorien:

• Jan Mayen var den eneste del av kongerike Norge som ikke var okkupert av tyskerne.
• Raidet mot Barentsburg og Longyearbyen den 8. september 1943 er den eneste gangen slagskipet Tirpitz var i offensiv tjeneste.
• Den siste tyske enhet som kapitulerte i 2. verdenskrig var personellet på værstasjonen ”Haudegen” nord på Svalbard. Dette skjedde 3. september 1945.

Dette og mye mer kan man lese om i Jon Ulvensøens bok som ble utgitt av forsvarsmuseet i 1991 og er på drøyt 100 sider.
ISBN nummeret er 82-991167-5-9
Boken kan enklest kjøpes fra Svalbard Museum. Prisen er kr.149.-

Share

Nok et redningsoppdrag

Ready for take-off... (Foto: Bjørn Ove Finseth)

Ready for take-off…
(Foto: Bjørn Ove Finseth)

Etter et drøyt døgn siden vi sist hadde hatt besøk av redningstjenesten meldte de sin ankomst på nytt.
Nok en fiskebåt, i omtrent samme område som sist, måtte få hentet en skadet person.
Airlift kom innom både på tur ut til og inn fra fiskebåten for drivstoffpåfylling.
Denne gang spilte været på lag med oss og rutinene for mottak av helikopter var nå på plass.
I motsetning til forrige runde var oppholdet på bakken denne dagen bare noen få minutter.
Den eneste utfordringen for redningsoperasjonen denne gang var det været på fastlandet som sto for.
Ambulanseflyet fra fastlandet ble forsinket pga. mye vind slik at pasienten måtte tas med inn til sykehuset i Longyearbyen i stedet for å fraktes direkte ned til Tromsø.

Share

Langvarig redningsoppdrag

Airlift inne for fueling (Foto: Bjørn Ove Finseth)

Airlift inne for fueling
(Foto: Bjørn Ove Finseth)

Midt på lørdagen fikk vi melding om et redningsoppdrag var på gang og at Superpumaen fra Longyearbyen skulle innom oss for å tanke fuel.
De skulle og hente en skadd person på en fiskebåt øst av Hopen.
Helipaden ble brøytet og drivstoff klargjort.
Kokken gjorde ferdig litt niste til alle ombord da oppdraget kunne strekke ut i tid.
Det var mye vind og snø i lufta da helikopteret ankom oss etter et par timer.
Alt gikk som normalt og kursen ble satt rett østover for en drøy times flytur.
Helikopteret skulle og komme innom oss på hjemvei for mer fuel.
Et kystvaktskip med lege om bord hadde også satt kurs for fiskebåten.

Etter ca tre timer kom helikopteret tilbake til oss med uforrettet sak.
Sjø og vind gjorde det ikke forsvarlig å heise pasienten opp fra båten.
Superpumaen ble pent parkert på helipaden og besetningen kom inn for å vente på bedre vær.
Kokken som akkurat holdt på å klargjøre kveldsmat måtte hive seg rundt og lage mat til ti i stedet for fire.
Ventetiden ble brukt til sjekk av værmeldinger og avtaler om hva som nå skulle skje.
Etter at legen fra kystvakta hadde blitt satt over til fiskebåten ved hjelp av lettbåt tok man en beslutning om å overnatte på Hopen.

Ventetid

Ventetid

Søndag morgen var været mye bedre og både kystvakta og fiskebåten lå nå rett utenfor stasjonen.
Denne gang gikk alt som planlagt og pasienten var etter kort tid plukket opp i helikopteret.
Nå var det bare litt ekstra fuel fra oss som skulle til før kursen endelig ble satt i retning Longyearbyen og sykehuset der.
Alt i alt et vel utført redningsoppdrag, selv om det tok litt lenger tid enn først planlagt.

Share