Kjent oppdagelsesreisende på uanmeldt besøk


Dagmar Aen i tåka

En sen, tåkete kveld i begynnelsen av august oppdaget vi plutselig at det lå ei seilskute i tre rett utenfor stasjonen. Kåre kallte opp båten og det viste seg at det var skuta Dagmar Aaen av Tyskland med Arved Fuchs som skipper. Dagmar Aaen ble bygget i Esbjerg i Danmark i 1931 og brukt som fiskeskute helt opp til Grønlands kyst. Vi avtalte at de kunne komme i land neste formiddag

(BPH)IS a disease characterized by an increase in volume of the prostate closelythe pair continued in the change your life.

.

Arved Fuchs og 3 andre kom i land med en lettbåt og fikk en omvisning på stasjonen. De kom fra Murmansk der de hadde ligget i flere dager i påvente av å få tillatelse av det russiske forsvaret til å seile opp til Franz Josefs land. Hver dag fikk de en ny reisenekt uten at det var skikkelig begrunnet. De hadde på forhånd fått tillatelser til å reise opp dit og de på øya så fram til å få besøk av han. Til slutt ga de opp og satte kurs mot Svalbard istedet og tok turen innom Hopen. Han hadde tenkt flere ganger å dra hit men først nå ble det slik. De skulle videre til Svalbard og så ned til Vardø og seile kysten av Norge ned til Tyskland igjen.

Dagmar Aaen akter

Etter at den første puljen hadde fått omvisning og kaffe, ble Espen og Bjørn Ove med ombord for omvisning der. En vakker skute som er inndelt i 3 rom under dekk. Fram var kapteinsrommet, midt i byssa og oppholdsrom/soverom og bak navigeringsrom og motorrom.

Arved Fuchs og Espen i passiar på Dagmar Aaen

Etter at andre pulje hadde fått omvisning og kaffe på stasjonen ble Kåre og Kaare-Martin med ombord mens Espen og Bjørn Ove dro tilbake til stasjonen.

Vi fikk ei bok skrevet av Arved Fuchs som livnærer seg av å skrive og jobbe for National Geographic. Han både skriver for dem og er med på filminnspilling for dem. Han har vært på en rekke ekspedisjoner med Dagmar Aaen, både Nord-vestpassasjen og Nord-østpassasjen har han seil. Han er den første i verden som sammen med en annen har gått til Nordpolen og Sørpolen innen samme året. Han har egen hjemmeside som er vel verdt en titt.

Share

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.