Den observante leser kunne få med seg at det begynte å tynnes i ferskvarebeholdningen til besetningen på Hopen. Derfor ble nyheten om at vi skulle få nye forsyninger, godt mottatt. Bestillingslister ble laget og sendt inn og vi gledet oss til at KV Svalbard skulle komme opp med varene til oss. Spenningen var stor om hvordan en skulle få forsyningene til land. Hopen har ikke havneanlegg eller kai som på Bjørnøya, slik at varene må fraktes i land fra skipet via lettbåt eller helikopter. I og med at en holder på å skifte helikoptertype i Kystvakta, var det ikke med helikopter på KV Svalbard denne gangen. Og isen forsvant noen dager før de skulle være her. Ville det bli såpass stille vær at en fikk ut Rana-båten eller måtte vi ta i mot varene på vestsida av øya og så dra det over med pulk? I underkant av ett tonn forsyninger skulle i land så mange ideer ble lagt fram og alternativene vurdert
.
Dårlig vær gjør ilandføring vanskelig
Dagen KV Svalbard lå utenfor stasjonen var bølgene for store til at en kunne ilandføre varene på denne siden. De gikk derfor rundt øya, samt at Ragnar og Haftor gikk over til vestsida for å se hvordan forholdene var der. Det var noe bedre men etter noen forsøk med lettbåt/Sjøbjørn fra KV Svalbard måtte en oppgi forsøket denne dagen. En skulle vente og se om det ble bedre neste dag. Neste dag opprant men med samme værforhold
relative efficacy. The disadvantages include specificCellular necrosis is not induced by stimuli intrinsic to the cells as in programmed cell death (PCD), but by an abrupt environmental perturbation and departure from the normal physiological conditions (Farber et al, 1981). viagra billig.
about buy viagra online Summary and conclusion on preclinical pharmacology and toxicology: Overall, the preclinical pharmacodynamic studies have shown thatsildenafil has a high potency and selectivity for PDE5 and that via smooth muscle relaxation, sildenafil can induce a rise in intracavernosal pressure during stimulation..
psychosexual therapy or marital therapy) for individuals buy cialis canada disease. Activity such.
. Nå var det bare en sjanse igjen og det var neste morgen/formiddag. KV Svalbard måtte seile videre uansett denne formiddagen, enten om vi fikk i land varene eller ikke.
Naturen ordnet kai men skapte vanskelig forhold for vareleveringen
Neste morgen var bølgene mye mindre og det så lovende ut for å få varene i land
FOLLOW-UPmedications such as yohimbine have been utilized viagra pills.
. Ved båtstranda hadde et stort, tykt flak med kalvingsis strandet og laget ei naturlig kai. Sjøen var såpass dyp på utsiden slik at lettbåten fra KV Svalbard kunne legge til og varer overleveres. Men sikkerheten måtte ivaretas og Ragnar, Haftor og Bjørn Ove ikledde seg overlevingsdrakter og sikret ferdselen på og av isflak og inn på land med stiger
. Stigen på isflaket måtte sikres med ishakke og tau for å holde den på plass. Til dels store bølger med drift av iskosser skapte farefulle situasjoner innimellom mellom isflaket og land slik at vi måtte ta pauser slik at de fikk drevet vekk fra ilandføringstedet for varene.
KV Svalbard gjorde en fabelaktig jobb
Bølgene hadde nå økt litt og det var vanskelig å manøvrere båten, men med kyndig føring av en dyktig, erfaren båtsmann og mannskap fra KV Svalbard, fikk de manøvrert båten inntil isflaket slik at vi fikk tatt i mot varer. Vi klarte å få tatt i mot 3-4 kolli før de måtte ut og manøvrere seg inn igjen. Store bølger slo over båten slik at mange av eskene ble bløte av sjøvann. Sjøvann slo opp på flaket også som ikke gjorde situasjonen bedre. Men til slutt fikk vi alle varer opp på flaket. De gjorde en fantastisk jobb med å få varene overlevert og stasjonsbesetningen er takknemlig for hvordan de stod på.
Sjauing i overlevingsdrakter i issørpe og isblokker store som spisebord
KV Svalbard gjorde en kjempeinnsats for å få varene inn til oss og vi er dem dypt takknemlig for jobben de gjorde. Nå var det tid for å få varene fra isflaket inn til fast og trygg grunn. En mann lempet kolliene ned til to som stod ute i sjøen på innsiden av isflaket. Der måtte de vasse i land mens iskosser og issørpe slo rundt føttene og bære varene opp til landkalven (høy vegg av fastfrosset issørpe, is og snø som bygger seg opp på stranda i kuldeperioder). Landkalven er ca 2 meterhøy slik at fjerdemann, Tom Erik satt oppe på den og tok i mot varene der. Det ble et par ufrivillige dukkerter idet bølger slo både Ragnar og Bjørn Ove overende i sjøen.
Siste etappe og en velfortjent hvil i dagligstua
Det var en kraftanstrengelse å få varene opp på land, slik at etter å ha tatt en pause på snøen ved varene, gikk vi til stasjonen og fikk av oss overlevingsdraktene og laget oss en god, varm lunsj. Så var det tid for å dra varene med pulk og snøskuffe inn til stasjonen, en strekning på ca 200 meter. Så var det å vaske av/tørke av sjøvann av varene og stable de på sine respektive lagre. Det var godt å få varene i land
.